Nevin Korath Zacharia: Afdækning af strukturen og funktionen af cilia proteinet IFT172

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 20. februar 2024, Nevin Korath Zacharia

Nevin Korath Zacharia

Under sine ph.d.-studier forskede Nevin Korath Zacharia i det intraflagellar transportprotein IFT172, en afgørende aktør indvolveret i korrekte dannelse og funktion af cilia. Cilia er hårlignende organeller, som spiller en afgørende rolle i sansning af ekstracellulære signaler og koordinering af essentielle signalveje i den menneskelige krop. På trods af at være et hotspot for humane sygdomsmutationer, mangler en detaljeret forståelse af IFT172s ciliære funktioner. Nevin har brugte røntgenkrystallografi og en række biokemiske værktøjer til at undersøge strukturen og funktionerne af IFT172. Hans forskning undersøgte også virkningen af ​​mutationer i IFT172 på signalveje koordineret af cilium. Resultaterne gav ny indsigt i IFT172s ciliære funktioner, interaktionspartnere og potentielle molekylære mekanismer, der ligger til grund for IFT172 associerede sygdomme.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 20. Februar kl. 14:00
Sted: Bygning 1870, lokale 816, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Structural and biochemical characterization of the intraflagellar transport protein IFT172 uncovers an atypical U-box E3 ubiquitin ligase domain
Kontaktinfo: Nevin Korath Zacharia, e-mail: nevin@mbg.au.dk, tlf.: +45 50238859

Professor Daniel Wüstner, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, Syddansk Universitet, Danmark

Professor Helen Walden, School of Molecular Biosciences, University of Glasgow, Scotland

Professor Daan van Aalten (forperson), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Lektor Esben Lorentzen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.